Vše, co potřebujete vědět o změně dokladů po svatbě
Po doznění svatebních zvonů a probuzení se do reality vás čeká hned několik byrokratických úkonů, které podle zákona musíte absolvovat, a to v zákonem stanovené lhůtě. Všechny důležité informace o tom, jaké doklady je třeba po svatbě vyřídit a za jakých podmínek, si přečtete v dnešním článku.
Získání oddacího listu
Prvním krokem by mělo být získání oddacího listu, bez kterého nevyřídíte vůbec nic. V případě, že jste si své ano řekli v kostele, na oddací list si počkáte přibližně 4 dny. To je průměrná doba, která je potřebná k tomu, aby byl protokol ze sňatku odeslán z farního úřadu a doručen na matriku, kde si jej vy nebo váš manžel musíte osobně vyzvednout.
V případě, že předem požádáte i o potvrzení o sňatku pro zaměstnavatele, můžete si ho na matrice vyzvednout spolu s oddacím listem.
Nahlášení nové adresy trvalého bydliště
Pokud již máte v rukou oddací list a plánujete měnit adresu trvalého bydliště (v případě, že již nemáte trvalý pobyt nahlášen na adrese, na které plánujete v nejbližším období setrvat), měli byste ještě před návštěvou policie zajít na ohlašovnu pobytu a nahlásit novou adresu trvalého bydliště, která bude uvedena i v novém občanském průkazu.
Ke změně trvalého bydliště potřebujete oddací list a list vlastnictví nemovitosti, do které se plánujete oficiálně přestěhovat.
Nahlášení změn osobních údajů na bytovém družstvu
Pokud jste vlastníkem bytu, ve kterém chcete po svatbě zůstat bydlet, nezapomeňte zajít na bytové družstvo či správu majetku města a nahlásit změnu osobních údajů. V některých případech je změnu potřeba nahlásit i na příslušném daňovém úřadě.
Nový občanský průkaz
Změnou vašeho příjmení, adresy trvalého pobytu či změnou rodinného stavu se váš starý občanský průkaz automaticky stává neplatným. Ve lhůtě 15 dnů jste proto povinna/nen požádat o vydání nového občanského průkazu.
Do 15 pracovních dnů od chvíle, kdy jste obdrželi oddací list, byste tedy měli mít zažádáno o výměnu občanky. Učinit tak můžete na jakémkoliv obecním úřadu s rozšířenou působností nebo na úřadu městské části. Za výměnu dokladu nic neplatíte. Avšak v případě registrovaného partnerství zaplatí pár poplatek 1 000 Kč. Kromě uvedené částky je na vybavení nového občanského průkazu potřebný oddací list a váš starý občanský průkaz.
Cestovní pas
V případě, že si po svatební veselici plánujete odpočinout na romantické svatební cestě, nezapomeňte si vyřídit nový cestovní pas. Pokud vás netlačí čas a nemáte líbánky naplánovány pár dní po svatbě, vyjde vás vystavení nového cestovního dokladu na 600 Kč. Pokud však potřebujete cestovní pas urgentně – ve zkrácené lhůtě – cena za jeho vydání se vyšplhá až na 4 000 Kč. Tyto správní poplatky se platí při podání žádosti. Nemusíte se náhlit, ten starý platí nejvýše tři měsíce od uzavření sňatku.
V případě, že jste si svatební cestu zarezervovali ještě před svatbou, informujte o plánované změně osobních údajů pracovníka cestovní agentury nebo pracovníka v hotelu nebo v objektu, kde se plánujete ubytovat. Na letence a rezervaci v hotelu by v tomto případě totiž bylo jiné příjmení než ve vašich nových dokladech, což by mohl být problém.
Řidičský průkaz
Řidičský průkaz je pro lidi, kteří denně cestují za prací či vzděláním autem, jeden z nejpotřebnějších dokladů. Na požádání o vydání nového řidičského průkazu máte ze zákona čas 7 dnů. Vydání nového řidičského průkazu v tomto případě odlehčí vaši peněženku o 50 Kč.
Technický průkaz
Při změně údajů v řidičském průkazu nezapomeňte i na změnu údajů v technickém průkazu. Pokud jste majitelkou vozidla, měly by se údaje uvedené v „techničáku“ a v ostatních dokladech shodovat. Za zápis změn do technického průkazu zaplatíte 50 Kč za položku. Změnu osobních údajů je samozřejmě nutné nahlásit i pojišťovně, ve které máte uzavřeno PZP.
Zdravotní kartička pojištěnce
Zdravotní kartička pojištěnce patří mezi nejdůležitější a nejpoužívanější doklady. Změnu osobních údajů jste příslušné zdravotní pojišťovně povinna nahlásit do 8 dnů od změny, jinak vám podle Zákona č. 48/1997 o zdravotním pojištění hrozí sankce až do výše 500 Kč.
Ohlášení změn v sociální pojišťovně
Kromě zdravotní pojišťovny je třeba o změně osobních údajů informovat i sociální pojišťovnu. V případě, že jste zaměstnána, může sociální pojišťovně nahlásit změnu váš zaměstnavatel.
Ohlášení změn ve finančních institucích
Pokud již máte vyřízeny zmíněné nejdůležitější doklady, můžete pokračovat s nahlášením změny osobních údajů v bance, ve které máte veden účet, případně ve společnosti, v níž máte uzavřenou smlouvu o starobním důchodovém spoření.
Změnu údajů je také třeba ohlásit ve všech pojišťovnách, ve kterých máte uzavřené pojistky – například životní pojištění, pojištění bytu či motorového vozidla. Stejně tak nezapomeňte na změnu údajů u vašeho operátora a na všech členských nebo klubových kartách.
Při výměně původních dokladů za nové jste vždy povinna neplatný doklad odevzdat na příslušném úřadě, jinak vám hrozí poměrně vysoké sankce a zbytečné problémy.
Našli jste v článku neaktualizované informace? Dejte nám o nich vědět a napište nám zprávu nebo e-mail.
Přidej příspěvek