Svatební plánovač (1): Čerstvě zasnoubení? Co teď?
Když plánujete tak velkou a významnou událost, jakou je svatba, je třeba vědět, čím začít a jak postupovat. Než se pustíte do samotné organizace, musíte mít přehled o tom, co je třeba řešit první, jak pokračovat, co už jste vyřešili, a ujasnit si, které věci mají vyšší a které nižší prioritu. Pokud jste se právě zasnoubila a nevíte, co dál, možná vám pomůže tento plán, jak postupovat.
Předtím, než začnete s plánováním, proberte spolu s partnerem svou představu o svatbě. Sepište si poznámky, abyste znali alespoň základní body, podle kterých se budete později řídit, a abyste si sjednotili svá očekávání. Pak se můžete pustit do příprav.
1. Vyberte si datum svatby Jako první je třeba si stanovit datum svatby – můžete vybírat data podle speciálního významu, který pro vás mají, podle ročního období, symbolického významu, dne v týdnu a podobně.
2. Určete si styl svatby Než začnete plánovat cokoli dalšího, měla byste mít jasno v tom, jakou svatbu chcete. Vaše představa totiž může ovlivnit výběr místa, dekorací, svatebního menu a dalších důležitých věcí. Vyberte barevnou kombinaci, téma, motiv, cokoliv, co může ovlivnit další rozhodování. Načrtněte si svou představu o svatbě na papír, udělejte si poznámky, sepište nápady, nalepte výstřižky… a vytvořte tak definitivní design své svatby. Tohoto schématu se pak budete držet při výběru jednotlivých položek.
3. Stanovte si svatební rozpočet Pokud chcete mít přehled o financích nebo máte stanovenu maximální částku, kterou nemůžete překročit, měli byste si v tomto bodě rozepsat svůj svatební rozpočet. Abyste měli o všem přehled, zapište si všechny položky do tabulky, seřazené podle důležitosti, jakou jim přikládáte. K jednotlivým položkám pak přiřaďte procenta z celkové částky, které chcete na konkrétní věc utratit, nebo napište přesnou maximální hodnotu či cenové rozpětí za konkrétní položku. Vždy, když něco zajistíte, zapište si k položce reálnou cenu, a pak ji odečtěte od vašeho celkového rozpočtu, abyste stále měli přehled, kolik jste již utratili a kolik vám ještě zbývá.
4. Vytvořte si seznam hostů Pak by mělo následovat vytvoření seznamu hostů. Ten může ovlivnit výběr místa na svatbu – podle počtu lidí, které máte v plánu pozvat, uvidíte, jak velký prostor budete potřebovat na obřad a hostinu. Sepište si jména lidí, které chcete pozvat, rozhodněte, zda mají přijít s partnerem, přidělte jim důležité úkoly (svědek, družička, družba), poznamenejte si, koho chcete pozvat i ke svatebnímu stolu a koho jen na obřad apod.
5. Vyberte si místo obřadu a hostiny Dalším důležitým úkolem je najít místo na obřad a hostinu. V dnešní době se velmi často tyto dvě místa spojují, což ušetří řešení dopravy z místa na místo a také zjednoduší hledání prostoru. Pokud máte nějaké vysněné místo nebo speciální požadavky, které chcete, aby vaše prostory splňovaly, měli byste tento bod řešit jako první. Zjistěte, jaké data jsou ještě k dispozici na vybraném místě, a podle toho vybírejte datum svatby a přizpůsobte tomu počet pozvaných hostů.
6. Vyřiďte všechny formální záležitosti potřebné ke sňatku Seznam nejdůležitějších úkolů uzavírají formální náležitosti, které je nezbytné vyřídit, abyste se mohli vzít. Patří k nim podání žádosti o uzavření manželství na matričním úřadě příslušné lokality a zabezpečení oddávajícího. Více informací o podmínkách na uzavření manželství najdete na stránce vaší místní matriky.
7. Vyberte a rozešlete svatební oznámení Prvním krokem v reálné organizaci svatby by mělo být rozeslání svatebních oznámení a pozvánek, abyste věděli, kolik lidí skutečně přijde, a pro kolik máte plánovat sezení, občerstvení apod. Pozvánky vybírejte podle designu / barevného schématu, pro které jste se na začátku rozhodli.
8. Čas pro ostatní plánování – svatební šaty, fotograf, prstýnky atd. Pak můžete začít organizovat ostatní záležitosti. Pořadí je na vás, ale doporučujeme začít věcmi, které jsou pro vás důležité, a je možné, že později už nebude možnost výběru, nebo se utratí peníze, nebo si je zarezervují jiné páry. Sem patří například svatební šaty, DJ nebo kapela, fotograf a kameraman, svatební dort, zkrátka cokoliv, co má pro vás velký význam a chcete si být jisti, že to budete tak, jak má být. Dále můžete zabezpečit výzdobu, květiny, dopravu pro hosty, pokud je potřeba, oblek pro ženicha a družbu, šaty pro družičky, šaty pro nevěstu po půlnoci, prstýnky, program, dary pro hosty a podobně.
Tento postup plánování svatby je samozřejmě jen orientační. Vždy ho přizpůsobujte svým potřebám a prioritám. Pokud jsou pro vás nejdůležitější svatební šaty, zabezpečte jako první právě ty, pokud toužíte, aby vám na svatbě hrála konkrétní kapela, zarezervujte ji hned, jak vyberete datum svatby, a podobně.
Autor článku: Zuzana Maliníková (Svadby podľa Ely) / Fotografie: thinkstock.com
Přidej příspěvek