Jak a kdy zapojit do svatebních příprav vaše hosty?
Nebojte se do příprav svatby zapojit i vaše hosty. Pomohou vám s harmonogramem svatebního dne, scénářem a instrukcemi. Každá jedna nevěsta to zná. Chce, aby její svatební den byl na jedničku, chce si ho užít, ale zároveň jí v hlavě stále svítí kontrolka připomínající milion povinností a věcí, na které nesmí zapomenout.
Velmi dobrou pomůckou během tohoto velkého dne je harmonogram a instrukce pro zúčastněné. Vždyť není nad to, mít vše připraveno a vychutnat si každý okamžik bez zbytečného stresu. Stejně dobře se hodí každé z nás požádat o pomoc své blízké, svěřit jim některé úkoly a pustit je tak z hlavy.
Svatební harmonogram
Základním dokumentem, který se zabývá svatebním dnem a jeho chodem, je rozhodně svatební harmonogram. Měl by zahrnovat všechny důležité body dne. Je na vás, zda se rozhodnete do něj zahrnout přímo i přípravy nebo jen části dne, kterých se budou účastnit i hosté. Pokud se rozhodnete pouze pro část s přítomnými hosty, můžete jej pro jejich informovanost zahrnout i do výzdoby a stejně jako menu připravit na stoly. Vyhnete se tak situacím, jako například, že některá vaše kamarádka zmešká házení kytice pro aktuální úpravu svého make-upu.
Přípravy
Váš osobní svatební harmonogram by měl rozhodně obsahovat položky, jako jsou budíček, snídaně, odvoz na zkrášlovací procedury, vyzvednutí fotografa, make-up, účes, oblékání nevěsty, požehnání rodičů (pokud jej máte), resp. first look, připínání pírka ženichovi, svatební focení (na základě vašeho rozhodnutí, kdy se půjdete fotit).
Harmonogram ženicha by měl stejně jako ten váš začínat budíčkem, snídaní, následují kosmetické úpravy, oblékání ženicha, požehnání rodičů, resp. first look, předání kytice, svatební focení, stejně všechno na základě vašich představ a plánů. Je důležité si uvědomit, že je třeba, aby kromě vás měl připraven svatební harmonogram jak fotograf, tak i kameraman. Jelikož nemůže být na dvou místech najednou, je nutné předem rozhodnout, co všechno chcete mít nafocené a natočené.
V případě, že se rozhodnete, že fotograf bude u vás od začátku dne a bude fotit i přípravy, je nutné zohlednit, že by měl vyfotit i přípravy ženicha, a tedy naplánovat činnosti tak, aby se nepřekrývaly. Mnohé nevěsty upřednostňují postup, kdy fotograf nejprve tráví svatební ráno a přípravy s nimi a následně se odebere nafotit přípravy ženicha (řekněme si na rovinu, že muži potřebují k přípravě mnohem méně času než dámy).
Nevěsty takové hluché místo bez fotografa či kameramana mohou využít na jídlo, případně se podělit o své pocity s ostatními nevěstami na své svatbě.
Scénář svatebního dne
Scénář v den svatby by měl počítat se sledem událostí, které souvisejí s přítomností hostů, tedy příchod do kostela, čas obřadu, gratulace, přesun na místo konání hostiny, uvítání (rozbíjení talíře, či jiné tradice dle výběru), předávání svatebních darů (řeknete si, že je hloupost to plánovat, ale není nic horšího, než dívat na bezradné tváře hostů, kteří nevědí, kdy je ten správný čas, případně zoufalé obličeje číšníků, kterým chladne polévka), přípitek, promluvy, menu, první manželský tanec, rodičovský tanec, taneční kolo, různé programy, pokud je máte v plánu, nebo volná zábava, večerní bufet, krájení dortu, čepení, popůlnoční zábava a podobně.
Přípravou scénáře usnadníte práci všem zúčastněným, protože mají představu, jak bude váš den vypadat. Vytyčte si tedy hlavní body dne a rozhodně tak předejdete tomu, že vám budou například chybět fotografie krájení dortu, nebo tomu, že večerní bufet začnou vykládat zrovna v momentě, kdy budete řešit svatební kvíz se zvedáním bot, a hosté budou ve vykládání překážet.
Instrukce
Kromě vás a zmíněného fotografa a kameramana je dobré připravit instrukce a harmonogram i ostatním osobám, které se mají na vaší svatbě zapojit do její organizace a skutečně vám pomoci. Mezi tyto osoby rozhodně patří rodiče, zejména co se týče svatebních příprav a jejich zachycení nebo případného požehnání či poděkování.
Důležitými osobami, které by měly znát harmonogram a seznam svých povinností, jsou rozhodně vaši svědci. Určitě si předem naplánujte, kdy jim odevzdáte prsteny (nezapomeňte si naplánovat focení včetně prstenů, i když ho máte ještě před obřadem), případně, kdy po nich pošlete dárek jeden druhému, pokud to plánujete. Rozhodně do instrukcí nezapomeňte poznamenat a zvýraznit, že musejí mít s sebou občanský průkaz.
Nebojte se do příprav a vašich plánů zahrnout i vaše družičky. Určitě neuškodí, když jim sepíšete, která má co na starosti a kdy bude svěřenou funkci vykonávat. Například jedné družičce můžete svěřit připínání pírek, určitě jí sepište, kdy a kde jí kdo pírka odevzdá, a pro jistotu připojte i seznam hostů, kterým pírka patří (občas neuškodí i malá nápověda s fotografiemi).
Další osobou na předání instrukcí může být například řidič, kterému se určitě bude hodit harmonogram jízd, instrukce, kdy má koho a kde vyzvednout, případně odvést. Na škodu nebude ani sepsání seznamu hostů, které je třeba večer, resp. nad ránem rozvézt domů, aby se nestalo, že řidič bude svou práci považovat za ukončenou, a vám budou na parkovišti postávat ještě tři lidé bez odvozu.
V neposlední řadě je třeba zmínit dýdžeje. V tomto případě se mu kromě již zmíněných základních bodů programu bude určitě hodit seznam tanečních okruhů, vašich oblíbených písní a rovněž tzv. black list songů, které by na vaší svatbě rozhodně zahrát neměl.
Přidej příspěvek