Holky, chci vás poprosit o radu.
Plánujeme obřad a hostinu a nějak se mi nezdají některé položky:
1) platí se za svatební zvyky? Tzn: rozbití talíře před vstupem do restaurace, přivítání novomanželů, krmení z jednoho talíře, apod?
2) platí se nájem za uzavření prostor restaurace, když od nich máte zajištěný kompletní servis (jídlo, pití)?
3) platí se příprava prostor? Tzn: uspořádání stolů, příprava talířů, sklenic,..
4) platí se za novomanželský pokoj, když si necháte zajistit ubytování pro velkou část svatebčanů? Někde jsem četla, že je to bonus pro novomanžele zdarma.
Můžete mi, prosím, poradit, jak to máte vy?
Děkuji :-)
@ellar Ahoj tak mi teda neplatíme nic z toho co jsi psala ani zvyky ,uzavření restaurace.Jen 15 kč za za výzdobu svatebního stolu na osobu.A svatební apartmá máme zadarmo jako pozornost podniku. :-)
@ellar Ahoj, no o těch zvycích o tom jsem taky neslyšela, většinou to mívají tak nějak už automaticky v ceně, co jsem koukala na různá místa. O tom pronájmu, ten se bohužel vážně někde platí, i když je to trochu na hlavu vzhledem k tomu, že od nich všechno budete mít. Příprava prostor jestli tím myslíš i výzdobu, tak ta se myslím taky obvykle platí, nebo teda já ještě nenašla restauraci, kde by ji dělali zadarmo, ale příprava talířů a sklenic mi přijde naprosto automatická, takže pokud jde jen o ní, nechápu za co by jste měli platit ;-) A s tou 4kou, to je čistě na hotelu. Někde dávají novomanželské apartmá zdarma, jinde je na něj jen sleva a jinde ho bohužel nemusí dávat vůbec....
Tak snad jsem pomohla i když asi moc nepotěšila.
já souhlasím s limdou :-) platili jsme za výzdobu, co jsme chtěli, ale talíře a sklenici by měli být automatické, za zvyky a jedení společně polívky se neplatí, My uzavření restaurace neplatili, ale mají to podle utraty, takže když jsme měli velkou utratu, nenapočítali nám pronájem, kdybychom udělali malou utratu, napočetli by nám pronájem, ale všechno jsme měli předem a písemně zjištěné. Pokoje jsme platili, ale je fakt, že někde je novomanželský zdarma a ostatní pokud je jich víc se dává sleva, ale není to pravidlo :-)
zajímalo by mě, jestli z těch svatebních zvyků a přípravy prostor odvádějí daně. Asi to hodí na fakturu jako "další služby", jestli se to dá takhle široce specifikovat. Finanční úřad na ně! :-D
no my jsme museli platit 50,-kč na osobu za "položení talířů, příborů a skleniček", ale nakonec to vyšlo tak, že nám dali účet za nakoupené ubrousky, šerpy, svíčky a to vyšlo na těch cca 50,-Kč na osobu. (přesně jsme to nepočítali, je možné, že to vyšlo o trošku více, ale nehodlali jsme to řešit)
Kdybychom nechtěli šerpy, ubrousky, svíčky... a ani jejich potahy na židle, tak by nás to však stejně vyšlo 50,-Kč na osobu, jak nám bylo v počátku vysvětleno.
my měli kalkulaci od restaurace, kde byla jednoduchá výzdoba a nachystání stolů a židlí (!!) za více než 7000. A to pododýkám, že nebyly v ceně potahy na židle, jen ubrusy..Samozřejmě, žej sme se vzali jinde :-D a měli jsme to tak, že výzdobu jsem si dělala sama, včetně dodání ubrousků, věci jako sklo, porcelán a příbory byly samozřejmě zdarma. Jinak výzdobu, pokud by ji dělali za mě, by si nechali zaplatit jen to, co za ni utratili. Ale měla jsem to dle svých představ, tak mi přišlo lepší si ji udělat sama. Pronájem jsme neplatili, ale měli jsme uzavřené jen asi 3/4 restaurace. Vím, že se pronájem občas ale platí...Ubytování jsme měli zdarma, pro ostatní hosty jsme dostali zvýhodněnou cenu a za zvyky jsme taky nic neplatili..
Každopádně se to ale liší restauraci od restaurace. Stejně jako s možností vlastního alkoholu, korkovným a podobnými věcmi.
Holky, děkuju moc. Zatím nám rozpočet vyšel na 160 tis a to se nám dát nechce ;-)
Moc o tu restauraci stojíme- je to areál, kde nám zajistí obřad, hostinu i ubytování. To je bomba! x-) Ale nechci platit zbytečné věci- ubrousky si nachystám sama, židle si taky klidně omotáme mašli sami atd.. Ten pronájem určitě bude z jejich strany pojistka, kdybychm si jídlo zajistili jinde, aby jsem jim pak neřekli, že nám o pronájmu nedali vědět předem. Hlavně mě tíží to ubytování- za dvě osoby 1500,-, za tři 2000,-. Z přítelovy strany tam bude asi 30 lidí. Proto mě udivilo, že by chtěli za svatební apartmá 2200,-. Celkem jim necháme asi kolem 70 tis..
Ale určitě vše bude na domluvě, jen tam nechci jít s tím, že netuším, jak se to dělá jinde :-)
Všem děkuju moc a čekám na další příspěvky! ;-)
souhlasím s @lostakova
za svatební zvyky se snad nikde neplatí... nikdy jsem se s tím nesetkala.
s těmi pronájmy ubrusů, potahů atd.. ono je to těžké, protože nevíte, jestli má restaurace své vlastní, nebo si ubrusy a potahy na svatby a prestižní akce pronajímá jinde..
Kromě toho poplatku 50,-Kč na osobu za instalaci stolů a příborů, dekoraci a potahy na židle jsme také platili
- 200,-Kč/ks pronájem kulatých stolů, plus
- 1000,-Kč za dopravu kulatých stolů - cca 7km vzdálenost..
Dále jsme si pronajímali přes agenturu vlastní kulaté ubrusy, protože místo svatební hostiny mělo v plánu dát 2 čtvercové ubrusy na každý kulatý stůl! ;-)
- 380,-Kč/ks za pronájem kulatých ubrusu, ale byly opravdu moc krásné a kvalitní... klidně bych si takový koupila domů :-)
- cca 1tis. za přídavné svícny na stoly a identifikátory stolů (ty jsme si sami kupovali a teď prodáváme)
- 5tis. za květinovou kolekci na stoly (hortenzie a růže), včetně skleněných mističek a dopravy (zajistili jsme si sami)
Měli jsme ještě pár dalších dekoračních prvků, ale nepamatuji si přesně vše. Hodně z toho jsme po svatbě prodávali, protože to prostě pak už není potřeba. :-)
Dále jsme platili pronájem prostor:
- 12tis. (původně požadovali 24tis., ale dohodli jsme se na poloviční ceně)
Také jsme platili ochranku 350,-Kč/hod (kvůli pojištění historických prostorů, avšak nikde jinde v ČR jsem se s tím nesetkala):
- cca 2.5 tis.
Platili jsme brigádníky/číšníky:
- kolem 5tis.
(tohle je nezvyklá položka pro svatebčany, ale bylo to na náš požadavek, protože jsme nevěřili tomu, že by stálý personál majitele cateringu zvládl obsluhu v krátkém časovém úseku, který jsme požadovali. Vzhledem k tomu, že ani brigádníci s personálem cateringu nezvládali přípravu svatební tabule - 10min. před začátkem opravovali špatně položené ubrousky, nezvládali ani servis jídla... ještě že jsme ty brigádníky měli, mohlo to dopadnou katastrofálněji... majitel Gastro Šujan je fakt neschopný a neprofesionál v jednom...)
Svatební apartmán byl za
- 500,-Kč
Vyjednali jsme slevu pro hosty na ubytování:
- 20%
1. rozbíjení talíře ani jiné obdobné zvyky jsme neměli, takže jsme ani nic neplatili :)
2. záleží na podniku a definici "kompletní servis", kvůli 20 lidem o jedné svíčkové a sklenici piva asi Imeprial nezavřou, ale nějakou menší restauračku jo. Záleží na domluvě. My jsme měli domluveno tak, že pokud se celkově utratí do XY Kč, tak se rozdíl započítá jako pronájem prostor. Ale my danou částku hodně překročili (a věděli jsme to už po sestavení menu), takže jsme měli pronájem prostor zdarma. Obecně by se mi asi nelíbilo, pokud by šlo o relativně obyč restiku (tím nemyslím nic špatného, prostě beru klasickou restauraci) a chtěli by po mě prachy za pronájem, přestože jim akce přinese víc peněz než běžný provozní den. Od toho bych se asi odpíchla nejvíc -> pokud jim svatba vydělá víc než klasický provoz, tak bych nechtěla ještě platit za nájem.
3. za přípravu příborů bych neplatila ani omylem, snad když jdu na oběd do restaurace, tak mi taky dají příbor "zdarma", respektive asi to zakalkulují do ceny jídla (stejně jako mýdlo na WC a čišníka...) Beru platbu za nadstandardní věci (vůči možnostem podniku) - chtěli jsme kulaté stoly, které si museli na naši akci najmout -> platili jsme je. Chtěli jsme plynové ohřívače -> platili jsme je. Ubrusy, založení příborů a sklenic, látkové ubrousky atd. se neplatilo. Výzdobu jsme žádnou moc neměli, květiny dovezla květinářka, na kterou se můžu spolehnout, byly už naaranžované, personál je pak jen dal na stoly atd., ale už jaksi bez příplatku. Nedovedu si představit platit za položení vázy na stůl :-D
4. záleží na podniku. Nikde takové pravidlo není dané, záleží, jestli to podnik nabídne :) My pokoj zdarma měli. Ale podnik má už dopředu dané, že pokud u nich slavíš celou svatbu, máš pokoj v ceně jako pozornost. Zas pokud je oběd o 20 lidech někde, pak večer pařba v penzionku s grilovaným prasátkem, tak bych nečekala pokoj zdarma. Pokud někde strávím celý den, pak beru takovou věc jako očekávatelnou pozornost, kterou však neberu jako automatickou ;-)
Ufff, nějaké složité dotazy, či co :-D
@ifoun Nejsou složité, jen jich je hodně :-)
Nás bude asi 60, začne se v 11 dopoledne a skončí ve dvě ráno (asi), svíčková, raut, víno i nealko asi u nich. Ubytování musím rozmyslet, protože to je další palba! To už by z nějaký bonus stálo. No ne? :-D
Děkuju :-)
1) za svatebni zvyky jsme neplatili, restaurace je delala zdarma automaticky, nachystali jak spalek na sekani se sekerou, tak talir na rozbiti, tak mine na rozhazeni...naopak kdyz jsme se jich predem ptali za se to palti, koukala na nad provozni jak kdybychom spadli z mesice
2) s najmem je to ruzne...v prvni restauraci se neplatil, ale byli drazi a neodpovidali kvalite podle nas, ve druhe restauraci kterou bychom skoro i preplnili nam rekli 5 tisic za najem a to me prislo jako ulet a ve treti kde jsme byli, ktera byla hodne jina trida (myslim tim lepsi) jim opet prislo divne, ze bychom platili za najem, kdyz jsme obsadili na cely den celou restauraci a to nam i ceny na jidlo a na piti dali nizsi proti ceniku...proste si dokazali spocitat, ze s ejim to vyplati
3) priprava stolu? to muze chtit jen blazen ne? Nesetkala jsem se s tim u zadne restaurace a restaurace, ktere normalne svatby delaji maji podle me i vyzdoby nakoupene... my jsme si vyzdobu - dekorace delali sami (resp. delala je agentura), ale ubrusy, volany na stoly, organzu ktera chybela, latkove ubrousky atd restaurace si zaridila sama, dokonce celou noc pred svatbou svatbu chystali a dalsi noc po svatbe restauraci uklizeli.
4) jsou hotely-restaurace, ktere to nebizi, ale nekteri take ne. Zalezi jestli to maji v nabidce.
Reknu to asi takto, pises, ze je Vas 60 osob na cely den a budete mit od nich veskere jidlo, piti i ubytovani, obrad... kdyby v takovem pripade po me nekdo chtel jeste platit najem, vyzdobu a svatebni tradice, poslala bych je do haje.
A pises, ze vam svatba vychazi na 160 tisic...no my jsme pocitali, ze ans vyjde 100 tisic a kdyz jsem po svatbe v Excelu dala secist polozky, vybaflo na me onech 160 tisic a nejake drobne...ale jestli te to uklidni, skoro 100 tisic se nam vratili v darech :-N
@mitote Tak snad na mě těch 160 nakonec nevybafne :-) Ještě nevím, jak to právě bude- co znamená 500 Kč za zvyky. Proto bude schůzka, na které se vše musí ujasnit. Jen tam nechci jt s tím, že jim na vše kývnu, protože mě přesvědčí, že se to tak běžně dělá :-o
Tak děkuju moc :-)
@ellar bezne se to nedela, vzdy je to na domluve...nam treba v jedne restauraci kdyz jsme chteli vodu do dzbanu s citronem a ledem rekli, z e nemaji dzbany...v restauraci kde jsme byli nam to sami navrhli, abychom usetrili a neplatili jak magoru dvoudecove matonky za 30Kc. Take se priprav na alkohol, jestli budete mit nejaky svuj....nekde je uplne zakazany, nekde je nehorazne spuntovne typu 40Kc na osobu, nekde nechteji nic, jen to omezi litrama - jako u nas. Nicmene podle me, pokud je provozni normalni a umi pocitat, tak vi, ze se mu ty ustupky vyplati.
souhlasím s @mitote je to o domluvě a jak se Vám to podaří se domluvit.
Připrav se před schůzkou "na nejhorší" a budeš třebas příjemně překvapená. V tom horším případě alespoň budeš připravená na to jak vyjednávat, budeš předem vědět co chceš, za jakou cenu a kde jsou Vaše limity.
Nás bylo hodně a tak nějak jsme moc neměli na výběr, také jsem to chtěla mít blízko rodišti a chtěla jsem abychom byli jediná svatba v ten den, nejenom kvůli hostům zdaleka a spoustě dětí, které na svatbě měly být.
Další rozhodovací faktor u nás byl - mít to vše v jednom místě, abychom se nemuseli zabývat transportem, také jsme chtěli, aby Ti, kteří budou cestovat zdaleka měli slušné ubytování za přijatelnou cenu (ekonomická krize je celosvětová a díky nejisté politické situaci v Řecku nám třebas pár dní odřekli hosté odtamtud..). Nakonec jsme svatebčany obsadili celý hotel a hostům se ubytování líbilo a někteří se dokonce rozhodli zůstat od pátku před svatbou až do pondělí.
Zkus se na to podívat jako na celek - v něčem Ti vyhoví, v něčem ne, také ty máš určitě nějaký finanční limit (i my jsme měli a vešli jsme se do něj).
Co se týče darů, my jsme neměli tak štědré hosty jako @mitote . Je to opravdu asi o štěstí no a možná i o vychování hostů (někteří nedali nic, jiní maličkou pozornost za celou rodinu,.. další zase naopak překvapili, ale i tak se to v konečném výsledku nevyrovnalo).
Ve výsledku nás tedy svatba vyšla na víc, ale zase jsme platili ubytování nejbližší rodině a hosté měli občerstvení i program na celý den a platili jsme lidem zdaleka i transport na letiště (většinou to ocenili a navýšili tak svatební dar o cenu transportu, ale byli i tací, co nám nedali dar žádný, přestože využili transportu... no co na to říci, asi tak.)
Ještě bych asi i poradila dát na instinkt, protože jestli se něco má někde nepovést, tak většinou ten špatný pocit tam bude od samého začátku. Já vždy když takový pocit měla, tak jsem šla buď dál, nebo jsem zařídila tu samou věc se dvěma dodavateli - že by měli ve výsledku menší zakázku, ale podíleli se na svatbě oba, když by jeden vypadl, tak aby ten druhý celou zakázku zvládl. A opravdu se to vyplatilo, protože se opravdu stalo, že dodavatelé odpadli, nebo se něco nepovedlo - květinová kolekce... takže jsem byla moc ráda, že už jsem to měla předem zařízené jinde a že se třebas nepovedla jenom část. Ušetřilo to obrovskou dávku stresů krátce před svatbou.
Když se na to předem připravíš a budeš s nimi jednat férově, tak pokud to nejsou nějací máci, tak se spolu domluvíte. Pro ně je to veliká zakázka, ale také určitý opruz v jednom (svatby bývají náročnější na organizaci, nevěsty mají svojí představu jak co udělat a to se ne vždy setká s pochopením majitelů a personálu, leccos se nepovede, někteří lidé je vyloženě nemají rádi, protože se u nich musí dělat věci navíc za stejnou finanční odměnu..., co si budeme povídat). Tak držím palce a přeji hodně štěstí se svatebními přípravami! :-)
@princezna_kp tak take byli hoste co nam nedali nic, ale zase jsme meli cca 100 hostu tak se to vykompenzovalo. Jinak s tim mit i dva dodavatele an neco souhlasim, nam to taky solidne odpadavalo. Mesic pred svatbou me zenska sdelila ze saty pro druzicky nejen ze nema usite, ale ze je ani neusije...takze hledat mesic pred svatbou nekoho kdo usije patery saty... take nam dva mesice pred svabtou odpadla restaurace, to byla taky pecka...takze asi tka
@mitote co se týče té vody... my jsme se dohodli na džbánech s vodou také - s jahodami+ledem nebo s citrónem+ledem... ve výsledku na nás v konečném vyúčtování vybafli s cenou 35,-Kč za každý džbánek pitné vody se slovy, že ty ingredience také něco stojí...
já si někdy najdu čas a sepíšu tady zkušenost s Gastro Šujan na Červeném Hrádku, abych varovala ostatní nevěsty... toho bylo tolik, že je to na román! :-D
Takže dej si pozor, vše si predem odsouhlas, pokud možno písemně (nebo si to nahrávej na mobil :-), pak si to sepis a posli jim email po schůzce jestli jsi vsemu rozumela spravne a jestli jsi neco nevynechala... :-) )
Držím palce, čím lépe se před schůzkou připravíš, tím lépe to dopadne. Ostatně i oni budou rádi, protože budou vědět co přesně chceš - není horší zákazník než ten, co neví co chce, nebo neví jak se rozhodnout. :-)
Holky, já z nich právě mám pocit dobrý :-) Minulý měsíc tam měla jedna naše pacientka svatbu, džbány s nealko jim sami navrhli, novomanželské apartmá jim dali jako dar zdarma a to neměli tolik hostů jako my.. Jak říkáte, chci být připravená a určitě se domluvit. Myslím, že některé věci jen špatně chápu a vše se vysvětlí..
A pořád lepší 35 Kč za džbán s vodou a jahodama, než 35Kč za 100 0,3l CocaCol :-)
Určitě budeme vše sepisovat do smlouvy.
Děkuju všem :-)
@ellar džbánky s nealkem se dají domluvit, jen se domluvte předem na ceně.
To je pozitivní, že máš dobré reference. Já také měla také dobré reference, ale neměla jsem z jednání dobrý pocit... podle toho to pak dopadlo.
Jídlo sice měli dobré, ale to všechno kolem... no já bych do toho podruhé nešla, za tu dřinu to prostě nestálo. :-)
Jinak můžeš se s restaurací domluvit na stop stavu, at ti dají vědět v momentě kdy útrata dosáhne třebas 35tis.
Pak se můžete rozhodnout, jestli chcete stále aby bylo pití na Váš účet a nebo aby si ho začali platit hosté sami..
Běžně se rozpočet na catering počítá 1000,-kc až 1500,-kč na osobu. Může to být i méně, ale také nemusí, opravdu záleží jak a kolik budou hosté konzumovat, to nikdo předem neví. :-)
Slyšela jsem i o svatbách, kdy měli útratu maličkou 350-500,-kč na osobu, ale to byly vesměs grilovačky na zahradě nebo rodinné obědy v úzkém kruhu a ne celodenní události. :-)
Za nic v restauraci jsme neplatili - ani za pronájem, ani za špuntovné - jak se říká, ani za výzdobu, nebo zvyky. Jen jsme si zaplatili to svatební apartmá. Jinak teď chystáme s manželem velkou narozeninovou oslavu v jiné restauraci a také po nás nechce nikdo nic za pronájem, výzdobu a dokonce si můžeme přinést víno i slivovici. Takže vždy je to individuální. Přeji ať se dobře rozhodnete a máte krásnou svatbu!
to rozhodne, vsechny kalkulace pisemne, minimalne mejlem. K tomu stop stavu, to je dobry...nebo u nas to bylo tak, ze jsme si behem dne mohli nekolikrat vyjet ucet a videt, jak jsme na tom. S tim ze treba jak doslo nase vino, automaticky prisli a zeptali se jeslti muzou rozlevat jejich a ktere.
My jsme si předem domluvili a přinesli 3 lahve whisky a 4 lahve Pimms, ale u nas nikdo moc nepil, takže se whisky zase vezla zpatky... to se fakt nedá odhadnout.
Snažili jsme se nabídnout více spíše než méně a někde jsme se strefili (17 x 2l džbánků Pimms, takže zbyla jenom půl lahve alkoholu Pimms a tu jsme jim tam nechali... i presto si naúčtovali 350,-Kč! za každý džbánek do kterého k našemu alkoholu přilili limonádu v poměru 1:4, přidali trochu ovoce, zeleniny a máty.... že prý ty ingredience znovu něco stály.... :-( )
I kdyby účtovali korkovné 50,-Kč za každou láhev Pimms, tak limonáda (1.5l) a ingredience je do každého džbánku nemohly stát více jak 45,-Kč MAX! (bavíme se o pomeranči, okurce, jahodě, mátě... - vše bylo v tu dobu v sezóně)
No, fakt jsme neměli štěstí na seriózního dodavatele. Vzhledem k tomu, že jsme si platili vlastní personál... vycházeli jsme mu vstříc a dávali mu dostatek volného prostoru pro seberealizaci. Ale ty chlebové kanapky za 18,-kč/ks, které nám udělal to fakt zazdily.. (přiložím fotku, ať se pobavíte.. objednali jsme jich 250ks!)
Ale jinde jsme to zase vůbec neodhadli - 80 dospelých lidí vypilo pouze 8 lahví vína během večeře - nikdo víno nechtěl moc pít... Asi protože nás majitel cateringu neposlechl a neobjednal víno o které jsme si dvakrát požádali.
Takže doporučuji - to na čem se dohodnete opravdu sepsat a nechat potvrdit alespon emailem a pokud se dá bez ochutnávky všeho co objednáváte bych do toho podruhé prostě nešla.
Např. pan Šujan si psal poznámky při první schůzce s námi, kdy jsme kromě jídla a menu také diskutovali o výběru vína. Avšak pak nám náš předvýběr vína zapřel, že prý o ničem neví... a ztráceli jsme tak čas 3 dny před svatbou a museli procházet jejich vinným lístkem a vybírat znovu náhradní víno.. Přitom jsem dva měsíce před svatbou požádala vinaře, aby nám doporučil víno a další alkohol podle vybraného menu... Pak si člověk připadá, že ztrácí čas druhých lidí a zbytečně něco organizuje a plánuje.
Důvěřujte, ale prověřujte a to nejenom jednou. (my na ochutnávce svatebního menu byli, a třebas polívka na ochutnávce a polívka, kterou servírovali na svatbě, to byl rozdíl mezi domácím vývarem a instatní polévkou... zelí se také nedalo porovnat chuťově - bohužel v obouch případech k horšímu)
Nechci tě strašit, jen dávám příklady toho co se nemusí povést aby se z toho i další nevěsty mohly poučit a zařídit se dle toho. :-)
p.s. ta chlebová kanapka je na fotce mezi chlebíčkem (nalevo) a jablečným svatebním koláčkem (napravo)
Pro zajímavost, svatební koláčky měly průměr cca 4cm..
Na chlebové kanapce je pomazánka z vlašských ořechů a gorgonzoly.
Člověk pak neví jestli má brečet a nebo se smát... :-)
@princezna_kp to je blby no... ja jsem nastesti skoncila v overene, ktera by nas nikdy nenapadla, protoze je fakt draha, ale na svatbu byla najendou nejlevnejsi, protoze jak rikam, dali jsme jim rozpocet a bylo jim jasne, ze si nesmi trhnout ostudu...navic to pro ne byla super reklama, kazdy den kolem nich jde do divadla cca 800 lidi tam a zpatky, vsichni videli, ze je tam nadherna svatba s venkovnim grilem..po nasi svatbe nas letos provozni proklinala, ze ma kazdy tyden jednu az dve svatby - pred nama meli max 1 rocne :-D
Nicmene zpet k tomu overenemu, delaji rauty v divadle, ktere jsem jedla nekolikrat a pokazde super. Takze po vsech utrapach s restauracemi jsme byli radi, ze nam zbyli a take za to dostali tucne spropitne ;-)
@princezna_kp Dobrý den, Vaše příspěvky jsou sice již staršího data., ale ta chlebová kanapka mě opravdu "dostala" Nejprve jsem ji nemohl identifikovat, až po Vašem komentáři :-) . Moje reakce není motivovaná tím, že bych měl radost z neúspěchu někoho, kdo dělá podobnou činnost jako my. Bohužel, patřím k provozovatelům, kteří chtějí, aby host byl spokojen. Např. bytostně nesnáším, když se točí "podměráky" piva, celý život jsem je dostával, tak u nás to takhle nebude - jenže si objednáte brigádníka, který je z učiliště a ten začne rovnou točit brutální podmíru. Když jsem ho slušně vrátil s poznámkou, že si nepřeji, aby se točilo pod míru, tak chudák celý zrudl a potom jsem se od něj dozvěděl, že den předtím na praxi dostal od vedoucího pokutu 50,-Kč za to, že natočil 0,5cm nad míru. Takže místo, aby se učili pořádnému poctivému řemeslu, tak přijdou již zkažení. To uvádím jenom jako pohled z druhé strany. Jsem rád, že se mohu seznámit s názory a zkušenostmi nevěst - je to pro nás motivace nepolevit a stále se vylepšovat. Všem nastávajícím nevěstám přeji bezproblémové svatby. MK
@pension_kraus ne vzdy se zadari trefit na solidniho dodavatele. Nejvice nas mrzelo, ze to co jsme sefovi cateringu zaplatili za predem domluvene brigadniky na obsluhu behem hostiny (na cca 90 hostu byli 1 ci max 2 cisnici restaurace a cca 8 brigadniku) nebylo v plne vysi brigadnikum zaplaceno a jednu z brigadnic dokonce poslali misto obsluhy umyvat nadobi do kuchyne. Take sef cateringu na brigadniky rval, kdyz jsme nebyli se servisem spokojeni - chybela voda a nealko na stolech (kde sedeli nejenom deti, kojici matky ci nemocni lide, ale take hoste, kteri alkohol pit bud nemohli ci nechteli) velmi dlouho servirovali jednotlive pokrmy a neuklizeli talire - svatecni hostina se neskutecne protahla a kapela zacala hrat mnohem pozdeji, nez bylo puvodne v planu.
Bohuzel se o brigadniky nikdo poradne nestaral a nevysvetlil jim presne co maji delat, kdy, a jak. Takze jsme se pak doslechli, ze jsme pro brigadniky byli 'nejhorsi svatba na ktere kdy vypomahali'. Aby ne, kdyz jim sef cateringu nevysvetlil co maji delat, ci nepoveril nekoho zodpovedneho a zkuseneho, ktery by tuto funkci zastal. Brigadnici se dozvedeli az teprve od nas po svatbe, ze byli placeni primo nami a ze jim sef cateringu za jejich praci nedal to, co si od nas za brigadniky na obsluhu a pripravu slavnostni tabule vyzadal. To nas mrzelo nejvice. Velice snadno se tomu dalo predejit, kdybychom vsichni vedeli (brigadnici i my), jak se veci vlastne maji behem svatebniho dne. Kdyz si clovek uvedomi, ze potrebny pocet brigadniku jsme nechali na rozhodnuti a v plne rezii sefa cateringu... Pricemz znal nase pozadavky, jelikoz jsme mu nase prani predem vysvetlili.
Nastesti drtiva vetsina dodavatelu byla skvela a clovek si mnohem radeji vzpomene na hezke a mile zazitky ze svatebniho dne. :-)
@princezna_kp My také musíme na akce brát brigádníky, protože s manželkou děláme kuchyni a nezaměstnáváme personál. Jenom na akce, což jsou hlavně svatby.Pravda je, že nějakou dobu trvalo, než jsme vybrali ty správné a vytvořili tým. Z toho co píšete je jasné, že největší problém byla komunikace mezi šéfem a brigádníky. Včasná informace u nás jaksi obecně chybí. Tím, že jsem měl možnost hodně cestovat a domlouvat akce v zahraničí v jiném oboru (orchestr), tak jsem se mohl hodně naučit. Někdy mi připadali zahraniční partneři úplně "brutální", vše muselo být dlouho dopředu a skoro na vteřinu naplánováno a připraveno - prostě "švýcarské hodinky". Nakonec jsem za to vděčný, protože jim to funguje, tak proč by to nemělo být u nás :-). Děkuji za Vaše zkušenosti, je to pro nás velká motivace stále se vylepšovat. To je nekonečný proces, ale nás to baví...:-) Přeji hodně životní spokojenosti. Milan Kraus
No, tak muj nazor:
1) platí se za svatební zvyky? Tzn: rozbití talíře před vstupem do restaurace, přivítání novomanželů, krmení z jednoho talíře, apod?
Normalne se za to neplati. Pripitek ano - pokud je na privitani, ale ten talir stoji asi 5,- a nemeli by Vam ho uctovat
2) platí se nájem za uzavření prostor restaurace, když od nich máte zajištěný kompletní servis (jídlo, pití)?
Ne?????????
3) platí se příprava prostor? Tzn: uspořádání stolů, příprava talířů, sklenic,..
Jo, ale to byva zahrnuto pod polozkou "vyzdoba" nebo dekorace.
4) platí se za novomanželský pokoj, když si necháte zajistit ubytování pro velkou část svatebčanů? Někde jsem četla, že je to bonus pro novomanžele zdarma.
To zalezi na ubytovani, ale nekdy treba davaji nejaky darecek - treba lahev sampusu na pokoj (nam dali) jako bonus novomanzelum...
To záleží na restauraci/hotelu.
Za svatební zvyky se snad neplatí nikde, za uzavření restaurace snad taky ne, myslím, že z toho mají větší tržby, než kdyby byla restaurace v provozu
Za výzdobu jsme neplatili nic, jen jsme zařídili květiny - řekli nám, že když u nich děláme akci a tím pádem utratíme spoustu peněz, tak je to samozřejmost
Novomanželské apartmá jsme sice nedostali zdarma, ale celkově jsme platili nižší cenu za ubytování pro všechny :-)
A navíc jsme si mohli vybrat, jestli chceme vlastní víno, nebo slivovici (jedno z toho), bez korkovného (!)
Prostě přístupy jsou různé...