Ahoj, přicházím s problém, který už fakt nevím, jak řešit. Na poslední chvíli (2,5 měsíce před termínem) se nám ze svatby jen se svědky stala akce o 20-25 lidech... a tak řešíme obřad i odpolední oslavu-grilovačku na nějakém vhodném místě. Perfektní místo má strejda, velký již částečně zrekonstruovaný statek s velkým kamenným nádvořím a velkou zahradou. Úplně se tam vidím při obřadu pěkně pod stromem a to všechno... A teď ta nesnáze. Je to vesnice asi o 100 lidech a je tam sice obecní úřad, ale už ne matrika.
Takže jsem se spojila s nejbližší matrikou, kde mi matrikářka řekla, že by na ten termín mohla přijet, ale že si to stejně musím domluvit na obecním úřadě v konkrétní vesnici. Na obecním úřadě ale starostka vůbec neví, která bije a tvrdí mi, že když tam není matrika, tak oddávat nemůže a odkázala mě zpět na tu matriku do jiné vesnice. Pak ještě dodala, že jako starostka by nás směla oddat jen pokud by jeden ze snoubenců měl trvalé bydliště u ní ve vsi, což teda nemáme, bydlí tam jen můj strejda, a proto tento sňatek udělat nejde.
Takže teď si vůbec nevím rady. Jak to tedy je s oddáním? Kdo přesně oddává a kdo tam z úřadů musí být? Jak to mám zorganizovat, když starostka obce, kde ten obřad chceme vůbec neví, jak se to dělá? Pravděpodobně tam nikdy svatbu neřešila... :/ Fakt tomu teď nerozumím, s kým se mám vlastně domlouvat...
Není tu někdo, kdo by mi poradil s tou organizací? Nebo jste se už s tímto problémem setkali? Mám věřit té starostce, že fakt ten obřad na zahradě u člena rodiny zařídit nejde, pokud tam nemáme trvalé bydliště a oni nemají matriku?
Díky za rady... začínám se vlastní svatby spíš děsit, než že bych se těšila... :-S
Podle mě může přijet matrikářka + někdo z toho úřadu, kde je matrika, kdo má právo oddávat, a v místě statku vám vydají povolení, že tam můžete mít svatbu... (tj. strejda napíše - jsem majitelem pozemku a nemovitosti XY a souhlasím s tím, aby tam A+B měli dne XY svatbu). My jsme třeba museli donést podepsaný souhlas majitele pozemku, že nám tam svatbu umožňuje, to jsme dali na matriku, žádné povolení od té obce už nikdo nechtěl... Ta místní starostka vás oddat asi opravdu nemůže, když tam ani jeden nemáte bydliště... Popř. by šlo řešit přes církevního oddávajícího... https://www.mvcr.cz/clanek/obcan-na-u...
Z té staré konverzace jsem pochopila, že tedy matrikář i starosta (místostarosta) musí být z obce, kde je matriční úřad, pod který spadá vesnice, kde obřad chceme. Tak jsem si to původně i myslela, ale proto nechápu, proč mi paní matrikářka tvrdila, že ona by přijela to stvrdit, ale obřad si mám domluvit se starostkou obce, kde plánujeme obřad. :-o
V té státní správě fakt pravá ruka neví, co dělá levá... :-S
Tak jsem se nakonec dozvěděla, že státní správa je ještě v horším stavu, než jsem si myslela...
Info pro další budoucí nevěsty. Pokud se chcete brát v obci/městě, kde ani jeden nemáte trvalé bydliště, ale v obci je jak matrika, tak obecní úřad, tak s tím nikdo problém nemá. Oddají vás.
Pokud se chcete vzít někde, kde ani jeden nemáte trvalé bydliště, někde v lese/na louce/na něčí zahradě v obci, která sice má obecní úřad, ale nemá matriku a spadá tedy pod matriku jiné obce, tak tam už obřad uspořádat nejde, protože v obci, kde není matrika smí starosta oddávat jen ty, co tam mají trvalý pobyt, a zároveň starosta z obce, kde je matrika, nemá oprávnění oddávat ve vesnici jiné.
@qlarinka Já nad tím jakože přemýšlela 😄 ale moc nevím, jak na to... Musela bych si totiž do 15 dnů, od žádosti o trvalé bydliště tam, zažádat o občanku a přepsat auto. Hlavně ten přepis auta mě na tom štve... Jinak my teď i koupili dům, do kterého si budu přehlašovat trvalák v září po svatbě, abych měnila bydliště a příjmení zároveň...
Jako ráda bych to nějak zvládla. Fakt mají totiž statek s krásným kamenným nádvořím, to vypadá jak z pohádky ze mlejna. 🙂) tam by byl ten boho obřad úplné skvělý... Ale asi mi to není souzeno, když se mi akorát pořád staví nějaké klacky do cesty... 😒
Já jsem tedy při změně trvalého bydliště okolo auta nic přepisovat nemusela, bylo to jen o té nové občance, státní instituce si tu informaci natáhly z registru. Ale už je to nějakou dobu a teď při nové změně jsem auto řešit nemusela, tak snad se to nějak nezměnilo...
@sisfa Ahoj, píšu z vlastní zkušenosti, svatbu jsme měli před dvěma týdny na vesnici, kde ani jeden nemáme trvalé bydliště. Termín jsme domluvili na matrice v okresním městě, kde nám i přidělili oddávající z rady města, se starostou vesnice, kde byla svatba, se vůbec nic neřešilo. Takto to probíhá úplně standardně, nikde nebyl žádný problém a platili jsme jen 1000 Kč za obřad mimo úředně stanovené místo.
@radkama17
Tak já už ale opravdu nic nechápu. Buď fakt nikdo na těch úřadech neví co a jak nebo jsou jen ty baby z matriky líné to řešit. Zkusím tedy podle vašeho vzoru zavolat i na matriku okresního města, kam ta vesnice spadá...
@sisfa Asi fakt jo, koukám na to na https://www.mdcr.cz/Zivotni-situace/R...
Ale tak pokud by šlo jen o občanku a registr vozidel, tak by se to dalo, když je to místo ideální, ne? Spíš bych se bála, aby to pomohlo, když na těch úřadech nikdo nic neví... 😕
@ellux No jo, jednání s úředníkama je prostě jedna báseň 😠 já do toho ještě dovyřizuju hypotéku a mám pocit, že mi to všechno nějak přerůstá přes hlavu... Někdy si říkám, jestli by nebylo nejlepší jakože jeden den někam utéct a vzít se tajně, ale na druhou stranu vím, že by mi to ve výsledku bylo líto, že bych neměla romantickou svatbu, na kterou se dá vzpomínat...
A nejhorší je, že bych potřebovala tak měsíc dovolenou z práce, abych měla čas furt všechno zjišťovat, vyřizovat, obvolávat, obíhat... řešit obřad, hypotéku, rekonstrukce, hledat řemeslníky do toho lítat po úřadech a jeden telefon za druhým, a pracovat mám pak kdy? 🤔
@sisfa Drž se, teď jsem měnila bydliště a potvrzuji, že jde o změnu občanky, malého a velkého techničáku. Plus banky, pojišťovny, živnostenský úřad a pod. (min. obvolat).
Nezdá se mi, že vás nemohou oddat, vždyť zde je hodně párů, které se berou mimo svá bydliště na různých místech. Je to hrozné, ale zkus zatlačit ještě jednou na paní z matriky. Držím palce a přeji pevné nervy.
Oddat Vás mohou kdekoliv akorát si za to, že ani jeden z Vás nemá trvalé bydliště v místě obřadu připlatíte. Většinou je to tisícovka. Jak je to s oddávajícím úplně jistě nevím, ale logicky by to měl být člen zastupitelstva/starosta/místostarosta z města/obce kam spadá matrika. Právo oddávat nemá automaticky každý starosta. https://www.mvcr.cz/clanek/obcan-na-u...
Zkusila bych ještě jednou zavolat na matriku jestli jste se s paní matrikářkou nějak špatně nepochopily.
Dobrý den, oddat se můžete nechat i tam, kde nemáte trvalé bydliště, jen za poplatek...matrika (pokud nejde o církevní obřad) musí být z obvodu, kam místo obřadu katastrálně spadá (od nevěsty vím, že jedno místo se řídilo podle toho, na jaké části pozemku obřad byl a do jakého katastru spadalo)...oddávající je vždy osoba úředně pověřená - ať z úřadu, kde je přímo matrika nebo z daného místa (opět u nás např. matrikou spadáme pod město, takže matrikářka přijede, ale oddávat smí naši starosta s místostarostou) :)
@delafleur Já si to přesně takto myslela. O poplatku samozřejmě vím. Ale i tak mi stále starostka obce, kde to chceme mít, tvrdí, že jako nematriční obec smí oddávat jen ty, co tam trvale bydlí, a matrikářka z té místo příslušné matriky zase tvrdí, že ona může jet do jiné vsi, která pod ně matričně spadá, ale jejich starosta tam už zase oddávat nesmí, což znamená, že to nejde udělat. Alespoň podle těchto dvou úřednic... 😞 A můžu si stavět hlavu, jak chci. Ale volala jsem si dnes ještě na okresní město, kde mi matrikářka potvrdila to, co mi tu říkáte i vy zde, že prostě matrikářka i starosta pojedou z obce kde ta matrika je, do té vesnice, která pod ně matričně spadá a nebude s tím problém. No a slíbila mi, že té "mojí" matrikářce zavolá a zkusí jí to vysvětlit, že to skutečně jde. A já budu doufat, že se umoudří.
Asi to ještě bude o nervy... 😵💫 A mezi tím můžu zvesela vybírat podlahu do domu, abych k tomu doladila linku a pracovní desku v kuchyni. 😴 Už ať je podzim a my jsme svoji, bydlíme a máme klid.
Hrdě můžu prohlásit, že jsem vyzrála na matriku! 😄 Ale že to byl teda boj... každopádně po týdnu obvolávání různých lidí po úřadech jsem donutila matrikářku v dané vesnici, aby mi obřad na zahradě odsouhlasila. Takže ono to jde, jen se musí chtít. 😉 Dokonce i klapnul původní termín, jen čas není pozdní odpoledne, ale už ve dvě. To už ale neberu jako problém, jsem ráda i za to.
Takže skutečně, jak jste mi tu radily, lze mít obřad i na vesnici, kde nemají matriku a ani tam nemáme s partnerem trvalé bydliště. Jen musí matrikář a oddávající být ochotni dojez z vesnice, pod které místo obřadu spadá.
Tímto držím palce všem nevěstám a ženichům, kteří taktéž bojují s byrokracií. Nevzdávejte se! A úředníci, ať se třeba staví na hlavu. 😉
@sisfa Super, ona matrika obecně je asi oříšek. My oba trvalé bydlište v Praze 10, matrika z dané obce , obřad tamtéž, jen jinde než v ofiko obřadní síni, přitom na místě, kde se svatby konají a navíc jde o místo, které Pha 10 financuje a stejně ta ochota ze strany úřadu .... radši nechci vzpomínat. Na té matrikářce bylo úplně vidět jak se jí tam nechce. A ve finále místostarosta co nás oddával prohlísil, škoda, že těch svateb tady není víc, úžasné místo pro zahradní svatby🙂.
Ufff, moje milé nevěsty. V diskuzi výše je spousta nepřesností či dokonce omylů.
Nejsem si jistá, kdo co zmotal, ale trvalé bydliště už cca 20 let nehraje roli. Poplatek 1.000 Kč se platí za povolení uzavřít sňatek na jiném vhodném místě nebo mimo dobu stanovenou radou obce. (Řeší to zákon o správních poplatcích.)
Kdo smí oddávat řeší zákon o matrikách, jménu a příjmení:
(1) Snoubenci projeví vůli, že spolu vstupují do manželství před
a) starostou, místostarostou nebo pověřeným členem zastupitelstva obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které jsou matričním úřadem, a to pouze ve správním obvodu tohoto matričního úřadu,
b) starostou nebo místostarostou obce, městské části hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města, které nejsou matričním úřadem, je-li jeden ze snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v jeho správním obvodu, a to pouze ve správním obvodu této obce, městské části hlavního města Prahy, městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst,
c) primátorem hlavního města Prahy, náměstkem primátora hlavního města Prahy nebo pověřeným členem zastupitelstva hlavního města Prahy, jakož i před primátorem statutárního města, náměstkem primátora statutárního města nebo pověřeným členem zastupitelstva statutárního města, a to pouze ve správním obvodu hlavního města Prahy nebo statutárního města.
Pokud máte ještě nějaký dotaz či nejasnost, ptejte se.
@l_a_u
Obávám se ale, že ty nepřesnosti a omyly šíří ty matriky a úřady. Jak je možné, že starostka obce neví jak to udělat, když chci mít svatbu tam kde není matrika a jak to, že matrika neví, kdo a kde může oddávat??? Buď to opravdu nevědí, protože nikdy před tím nic takového neřešili a nechce se jim to zjišťovat a nebo se jim vůbec nechce se nikam handrkovat, nedej bože o víkendu nebo odpoledne, kdy mají padla. Z vlastní zkušenosti, když jsme se šli poptat na volné termíny na místo obřadu, tak paní, co to spravuje sama říkala, to jsem zvědavá jestli sem dostanete matrikářku, no nechtělo se jí a v pátek odpoledne už vůbec ne.....asi tak.
@l_a_u@lekulina Přesně tak... nevěsta nakonec ví jen to, co jí na matrice řeknou... A já skutečně řešila situaci, kdy mi matrikářka tvrdila, že tak, jak si to představuji já, to prostě provést nejde a pořád mlela o tom trvalém bydlišti... Takže buďto fakt sami neví, jak dělat svoji práci nebo si vymýšlí jen proto, aby to nemuseli řešit, nedej bože někam jezdit. Nevím, která možnost je vlastně horší...
V mém případě to nakonec dobře dopadlo, včera jsme zaplatili poplatek a budeme mít obřad na místě i v den, který jsme si vybrali, ale musela jsem si sama zajistit, aby té konkrétní matrikářce zavolala matrikářka z jiného města a vysvětlila jí, že to lze a dál se neměla na co vymlouvat.
@sisfa Tak hlavně, že to klaplo, ale člověk na tom vyplýtvá spoustu času a energie a ta bezmoc, kdy víš, že to jde, ale někomu se nechce tím zabývat..... nebo hledat řešení. Nám to nakonec taky dopadlo, akorát jsme museli slevit z odpoledního obřadu na dopolední, prý úřední hodiny pro sňatky končí ve 14 hodin, takže poslední obřad ve 13:30 hod a to už bylo obsazené. Přitom kamarádka měla obřad v sobotu v 17hodin, no někde to prostě jde a někde ne.