Ahoj, snažil jsem se tu někde najít inspiraci, ale zatím se v tomto nepovedlo. Ani si nejsem jistý, do které sekce to přímo dát... ale...
Plánujeme svatební hostinu čistě svépomocí jako raut.. žádná restaurace, žádný společný oběd.. nic takového - pronajmeme si chalupu/penzion a tam si celý raut připravíme.
Jenže při klasické svatební hostině se právě to společné posezení u oběda využívá k různým zvykům - čtení přáníček/proslovy/různá další zábava ... než se například přidá hudba a rozjede se "taneční zábava".
A dost mi teda vrtá hlavou, jak to udělat u rautu?
Přijde mi úplně zbytečné shánět například 50 židlí odněkud navíc, když ta chalupa bude dimenzovaná například na 60 lidí, ale na oslavě/rautu bude těch lidí najednou třeba 110, protože kromě tohohle jednoho okamžiku, kdy by se hodily, budou úplně zbytečné... a nechci aby všichni jen vysedávali apod.
Jak jste to tedy řešili vy s organizací svatební hostiny,zábavy a zvyklostí, když jste měli jen raut...?
Ahoj, řeším podobný problém. Svatbu máme za necelý měsíc a oslavu taky přesně jen formou rautu - s tím rozdílem, že my to budeme mít na zahradě pod širým nebem. Zatím jediný řešení, které mě napadlo je, že se domluvím s naším DJem a ten prostě jednou za čas do mikrofonu vyhlásí, že se bude např. za 10 minut vyhlašovat tombola, nebo že se nevěstě bude sundavat podvazek... Ty proslovy zakomponujeme asi hned na začátku, s manželem nejdřív hosty přivítáme a poděkujeme jim, že s námi jsou v "náš velký den" :-) , no a myslím, že pak už se někdo i k těm proslovům přidá nebo opět náš DJ se třeba zeptá, zda by chtěl někdo z přítomných taky něco říct.
Jediný, co mi pořád vrtá hlavou, je to čtení přáníček, jak už si zmínil. To zatím taky nevím, jak to do rautu zakomponovat. Kdyby tě něco napadlo, tak mi dej prosím vědět.
Doufám, že jsem ti alespoň trochu pomohla a přeji hodně zdaru :-)
Se čtením přáníček při hostině jsem se v životě nesetkala, vždycky se četla (pokud vůbec) až při rozbalování darů, které se samozřejmě rozbalují při rautu. U nás to prostě vyhlásil DJ.
@broookes Vy budete mít dvakrát míň židlí než hostů...? Samozřejmě nebudou všichni pořád sedět, ale takový nepoměr mi přijde poněkud nebezpečný...
@trisha87 S proslovy bych to nenechávala na DJ. Pokud chcete, aby měl proslov ještě někdo kromě vás (ano, zařazení na začátek rautu je úplně nejlepší), chce to domluvit se s ním předem, ať pak nevznikají trapné chvilky...
@makovaapanenka já jsem se čtením přáníček nesetkala nikdy, my jsme si je přečetli v klidu až druhý den doma,stejně tak jsme dary rozbalovali až doma a ne na hostině,nebyl na to čas a nic
@broookes Přáníčka bych rozhodně nečetla. U hostiny se jí společně jen polévka. Zarazilo mě ale, že budete mít o polovinu míň židlí než hostů :-o Ať je raut nebo společný oběd lidi si při jídle přece musí sednou. Nedovedu si to teda představit. Nebo řeknete první půlka na jídlo a potom druhá? Ve stoje bych jíst nechtěla. Když bude mít každý svou židli neznamená to, že se bude pořád vysedávat. Když je tam jen 60 židlí, vleze se tam teda 100 lidí?
Ještě se musí počítat s místem na raut, na tanec, pro kapelu nebo DJ.
@broookes když někam přijdu většinou si sednu, rozkoukám se, případně vezmu jídlo, sednu si s ním, ale pokud nebudou židle tak budu nad někým stát s talířkem až dojí? nebo jak to máš namyšlené? :-(
@trisha87 Ahoj, ono to zase tak jiné nebude, taky to plánujeme venku,... proto taky sháním ten penzion, kde bude dost prostoru venku na zahradní slavnost a případně i "ubytování" kamarádů. Jsem rád, že už druhá reakce říká, že by neměl být problém udělat to za pomoci "svolání" hostů s pomocí mikrofonu a "provést". Pokud jde o přáníčka.. to ti asi neporadím, číst je neplánuju.
AD zbytek: holky dík, ale není divu, že člověk odpověď nenajde ani po přečtení x set příspěvků, když na jasnou otázku začnete řešit něco úplně jiného. Svatební hostina jsem se snažil vysvětlit je ta chvíle od chvíle, kdy si lidi sednou do chvíle než začne taneční zábava. Samozřejmě jsem neměl na mysli, že by při jezení polévky, někdo měl dělat nějakou show. To, že někdo čte přání při hostině je prostě fakt, i když jste ho nezažili, a neznamená to, že je máme v plánu číst také - byl to jen příklad těch zvyků, které v průběhu hostiny bývají. Někdo má také, jiný prostě onaké, ale to nebylo, co jsem se ptal. A že jsem zmínil čísla 110 a 60 neznamená, že to bude přímo tak, byl to prostě opět jen příklad, proč pravděpodobně nebude možné, aby si všichni šli naráz sednout a udělaly se tyhle zvyky "klasicky". A jelikož to bude venku, tak samozřejmě se tam každý vejde, i když židlí bude míň.
Takže se omlouvám, ale otázka byla, jak provést klasické zvyky (pro každého mohou být jiné), běžně dělané v průběhu hostiny (mezi posazením a taneční zábavou), když nebude hostina ale raut (kde už z principu nemusí odpovídat počet žídlí a hostů, pročež to je raut a ne hostina).
@kataamisa Ahoj, aspoň někdo ví, jak raut vypadá a neplete si ho s obyčejnou hostinou formou švédského stolu.
@majanax Ahoj, z hlediska výše řečeného je to jedno, ale jen aby sis to uměla představit. Svatba, raut i ubytování budou na jednom místě. Prostě se pronajme penzion na jehož zahradě se udělají rautové stoly stejně jako se udělá místo k oddání apod. Tudíž nikdo nikam nepřijde, každý tam prostě bude už od "svatby", a tudíž nevím, proč by si měl někdo sedat a jít se nacpat, místo aby si vzal talíř, nandal si jídlo a šel se bavit s ostatními (k čemuž stůl a židli opravdu nepotřebuje), protože od toho společné stolování je. Ne aby se lidi posadili a nacpali si břicho. :-)
@broookes my to budeme mít stejně - asi 60 uspořádaných míst k sezení pro účastníky obřadu a část lidí bude pozváno na párty od určitého času, kde samozřejmě bude občerstvení formou rautu, ale zároveň bude probíhat nějaká ta zábava. Dohromady nějakých 100 lidí. Oběd nebude. My teda takové ty klasické zvyky vynecháme, ale řekla bych, že by bylo vhodné místo dění vymezit mimo rautové stoly s jídlem k místům k sezení - tam kde bude probíhat konzumace. Usazení hosté nikam nepůjdou, tudíž bude obecenstvo a kdo další se bude chtít účastnit, přijde se podívat ... Raut je volná forma občerstvení se zábavou, tudíž by i ty tradiční části měly být pojaty volněji. Když už hostům nehodláte nutit knedlíčkovou a svíčkovou u stolu, nenuťte jim i povinnou účast na tradicích.
@makovaapanenka@stastnanevesta Vidíte holky a já to zatím zažila na všech svatbách, co jsem byla. Holt asi jiný kraj, jiný mrav :-) . Jako každopádně to neberu tak, že bych to musela chtít bezpodmínečně číst - to každopádně ne. Akorát právě, co jsem já zatím zažila, tak se u toho lidi i nasmáli (když to byly takový ty žertovný). Každopádně díky za názory.
@kataamisa Mohla by jste mi prosím také poradit. Dnes jdeme zaplatit zálohu na hostinu. Stále jsme měnili varianty jestli jen raut nebo oběd a pak raut. Jak probíhá "organizace" jídla, pokud by jsme přišli do restaurace (nejbližší rodina a přátelé asi 27 lidí) a teď sednou si.Jak se celá akce zahájí aby někdo neměl pocit že se k rautu žene jako první. Nebo jde udělat společná polévka a pak ať už se každý zvedne k rautovým stolům?
@re_reserved Ahoj, nejsem odborník, ale tohle je spíš typickej problém naší společnosti, že "hlavně abych nevypadal, že jsem ten co se běží narvat první"... a "až půjdu tak si hlavně nabrat dost, co kdyby náhodou nezbylo"... v normální slušný společnosti takový nesmysly nikdo neřeší. Raut je tam právě od toho, aby si z něj člověk vzal a najedl se a ne, aby čuměl, "jestli už si byl nabrat pepa" a "jestli si náhodou nevzal míň" a podobné blbosti. Což bohužel v kombinaci s tím, že stále ještě se najdou lidé, kteří pozvání na svatební hostinu berou jen jako možnost se zadarmo nacpat a ožrat je samozřejmě "problém".... ale hlavu bych si s tím nelámal... on se nějaký normální člověk najde, co si půjde něco nandat poté, co se ten raut zahájí, a pak už to "zvládnou" i tihle "frantové a spol." ... případně můžeš zkusit být ty s ženichem těmi, kteří si půjdou vzít jako první něco hned po zahájení.. a to jistě úplně tenhle problém vyřeší, protože pak už se nebude stydět fakt nikdo :-) alespoň podle mého... ;-) Jestli uděláš polévku, nebo ne už je podle tvého... hlavní je to zorganizovat tak, abys ten raut zahájila... například to můžeš udělat v rámci nějakého proslovu, které uděláte po příchodu.. a poslední větou ten raut zahájíte.. třeba... :-)
@broookes jako je pravda že zahájení rautu nás nemine ani když bude mít celé obědové menu,to je fakt :-D Tak i tak může tato situace nastat a je jedno zda budou lidé vstávat bez polévky nebo s polévkou v břiše :-) My právě stále zvažujeme zda dělat oběd, nacpat do lidí v srpnu knedlíky a za hodinu nosit raut. Hostinu máme pouze od 15h-21h.Takže to by lidi asi pořád jen jedli a já bych ráda aby tancovali a bavili. Moc děkuji :-)
@re_reserved Byla jsem na svatbě, kde byl "jen" raut asi pro 40 osob. Všichni jsme měli své místo označené jmenovkami a u něj přípitek a předkrm. Ženich se ujal slova, všechny přivítal, řekl něco k organizaci, připili jsme si, dali jsme si předkrm a pak jsme si podle chuti chodili nabírat, jak kdo chtěl, bylo to moc fajn :-)
Ahoj, pokud mohu doporučit, tak nejlepší alternativa je nechat to na druzbe, at je to živá hudba či DJ, tak domluvit se s nim, nebot DJ a hudba umi perfektně vystihnout situaci, kdy pronést řeč, kdy vyhlásit zábavu jako je sundavani podvazku či tombola tak i čtení pranicek, za sebe mohu doporučit číst prani v prvni polovine zábavy, nebot pak jen stěží primejete všechny hosty k místu, kde se prani budou číst. Co se týká rautu, tak si vůbec nedělejte starosti nebot lidé ve volne zábavě určitě nebudou jen sedět, ale povídat si ve stoje u toho si naberou jídlo z rautu co jim je po chuti a nejaky počet míst se vůbec neřeší. Dulezite je mít vždy nějakého baviče, který celou svatbu vede. Pokud muzika neni příliš mluvna, tak je třeba mít nějakého člena od kterého se show čeká.
Přeji krasne svatby a at se Vam ve společném zivote daří :)
Měli jsme také raut, i když podle autora diskuze to byla tedy asi spíše hostina formou švédských stolů. Nebudeme slovíčkařit, ale takhle na svatbě jsem přesvědčená o tom, že je naprosto nutné, aby měl každý host svoji židli. Zažila jsem totiž i jinou svatbu, kde se 40 lidí vměstnalo do místnosti pro 20, nebylo kam si sednout a div jsem tam neomdlela. Na to, že to bude venku a tam je přece místa dost, bych opravdu nespoléhala. Počasí v tomhle může udělat velikánskou čáru přes rozpočet. Spoléhat na to, že "bude hezky" nebo to "prostě nějak dopadne" je nezodpovědné. Takže důrazně doporučuju více míst k sezení.
No a jakmile má každý host, kam si sednout, je to naprosto jednoduché. Všechny zvyky se můžou dělat běžným způsobem - místo polévkou jsme se krmili dortem, přáníčka a dary jsme rozbalovali normálně u stolu a lidé na nás koukali v sedě, tombola se taktéž losovala u stolů a hosté při tom seděli. Kytice se házela venku. Pak už zase nechápu smysl té otázky. Asi bylo jejím smyslem zjistit, jak se to bude dělat, když všichni hosté nebudou sedět. No a na to můžu odpovědět jedině blbě.... fakt blbě.
@mysicka_lb Ahoj, to není žádné slovíčkaření. Jednotlivé formy těchto událostí mají svoje jasně daná pravidla a nejde je zaměňovat. Jen jsem se snažil použít "termíny" tak, aby byly srozumitelné všem a byl z nich pochopitelný ten rozdíl, což při použití oficiálních termínů by nikam nevedlo. Při tom, co jsem se snažil tady vykreslit jako raut, prostě není potřeba, aby každý měl svojí židli, tak jako každý nemá svůj stůl apod. je to prostě úplně jiná forma než klasická svatební hostina. Když narveš 40 lidí do místnosti pro 20, tak je úplně jedno jestli si mají kam sednout, nebo nemají, protože tak jako tak to bude hrozné. A samozřejmě na počasí se spoléhat nedá, což ovšem neznamená, že nepříznivé počasí musí být nutně problém. Stále existují zahradní stany, pergoly, nebo to řeší dostatečně velká společenská místnost (což ovšem nutně neznamená, že v ní bude odpovídající počet stolů a židlí pro každého, ačkoliv se tam bez problémů "vejdou"). A ano správně jsi pochopila, že jediný dotaz byl na to, jak se to dělá v případě zmiňovaného rautu, tedy v případě, že všichni hosté sedět nebudou, protože jsem chtěl vědět, jestli nemá někdo nějaký vlastní tip, jak to vylepšit.
@statek3 díky za radu. ten bavič bude asi fakt potřeba, aby se k tomu měl :-)
@broookes Taky myslím, že bude nejlepší dopředu někoho určit, buď přímo někoho najmout, nebo alespoň vybrat z plánovaných přítomných nějakou vhodnou osobu (někoho průbojného, vtipného a energického, a hlavně někoho, koho to bude bavit, je ten typ, a ne, že to bude dělat jen proto, že byl určen), kdo to tam "ovládne" ;-) A s ním byste si pak Ty a Tvá nastávající sedli a asi také řekli, bez jakých zvyků se obejdete a naopak o jaké zvyky byste neradi přišli a u těch příp. vymysleli jejich "rautovou" variantu.
Já osobně bych vynechala čtení přání, na všech svatbách, co jsem byla, to byla nuda k uzoufání, tím spíš, když to celé bude spíše neformálního charakteru. Proslov být, myslím, může (uveden "animátorem" :-D ), a pak je třeba otázka, jestli vy dva trváte na společném "krmení se" knedlíčkovou polévkou či nikoliv, apod. ...
@fallingstars jn uz to tak vypada :) prani cist nechci to je soukroma vec tak jako pripadne dary. s polevkou moc nepocitam z praktickych duvodu... jednak bychom si museli nechat udelat spesl jednu porci jen pro nas (ptze polevku pri takovehle forme oslavy servirovat mi neprijde uplne idealni) a druhak je tam riziko nehody a to za spinave saty na vsech fotkach proste nestoji :-)) ale proslov a podobne to snad tedy problem nebude.. to by mel mikrofon a repraky snad i pomoc resit :)