Mile nevesty,
ctu tady uz docela dlouho plno diskuzi a obcas se tady mihne, ze nekdo nedoda servis nebo zbozi, co slibil apod. Dokonce jsem zaznamenala i fotografku, co fotky nedodala vic jak rok, tak to uz je opravdu sila...
Jsem od prirody spis opatrny clovek, ale nechci byt nejak prehnane podezrivava..na druhou stranu v dnesni dobe clovek nikdy nevi a prece jen jsou dodavatele (i my pro ne) uplne cizi lidi.
Jak jste to resili s zenichem vy? Chteli jste po dodavatelich smlouvu? Nebo to bylo jen na dobre slovo? Nebo jen po nekterych?
Myslím si že k profesionálnímu servisu smlouva patří. Platíte jim za službu. Smlouva by měla být výhodná pro obě strany, aneb chrání vás i dodavatele :) Pokud vám dodavatelé sami od sebe smlouvu nenabídnou, či dokonce nechtějí nic takového dělat je to na zváženou jestli jsou pro vás ti praví. Zaběhlí lidé (pokud nemají nekalé úmysly, ať už nepřiznání výdělku či něco jiného) nemají důvod smlouvu s vámi neuzavřít. Chráníte se navzájem, kdyby se náhodou něco nepodařilo.
Pokud zákazníkům jde hlavně o cenu, tak se pak není čemu divit, že si domluví člověka, který v tom neumí chodit, teprve to zkouší. Když jsou dodavatelé levní, je to např. z důvodu, že neodvádí daně, nestarají se adekvátně o servis, který patří k danému řemeslu, nebo jednoduše podstřelí cenu (z důvodu že nemají představu co vše to obnáší, nebo jsou noví a potřebují na "trh" dostat někdy i za každou cenu).
Když domlouváte svatbu třeba rok dopředu, tak určitě doporučuji hledat dodavatele, co mají historii, ať se vám nestane např. to, že po půl roce už dělají jinou práci, protože je to pro ně jednodušší či více vydělává, než na tom co jste se původně domluvili.
Je na každém zda mu to stojí za to. Některé věci si lze jednoduše spočítat. A pokud je cena neadekvátní tomu co slibují, nebo diametrálně odlišná od konkurence se zkušenostmi, bych velmi opatrný. Za mě smlouvu určitě ano, domlouváte službu, která "nabude plnění" až za dlouhé měsíce. Nechci strašit, ale přeji ať dobře vyberete :)
My jsme neměli smlouvu vůbec s nikým a vše dobře dopadlo 🙂 Někteří dodavatelé byli známí, takže kdyby výsledek neodpovídal domluvě, určitě by se to dozvěděla ta "společná komunita", někteří byli úplně "náhodní" a vše klaplo... Trochu jsem se toho bála, ale dali jsme na dojmy z osobních setkání a vyplatilo se... a nebo jsme prostě jen měli štěstí...
@qlarinka asi máte štěstí :) Zvláště tento rok, kvůli koroně jsem poslouchal od novomanželů zvýšený počet povzdechnutí, jak se na něčem minulý rok domluvili a nakonec bylo jinak.. Například změna provozovatele = vše domlouvat znovu na poslední chvíli, nakonec stejně jinak protože caterring neměl s místem a obsluhou svateb zkušenosti (a to byl přímo vázaný na místní provoz), nebo více úklidových prací místa před svatbou (i když mělo být zařízeno) atd. Snad se to už srovná.
Rád i pochválím. např. poslední sobotní svatba co jsem fotil byla z hlediska personálu a jejich služeb vzorová (Zámek Dukovany) jen matrikářka jaksi zapomněla že má být na svatbě, tak ji pak provozní naháněl v sobotu v poledne ze sprchy, že už měla být na svatbě. Ale nakonec vše dobře dopadlo :-D
O hodně problémech jsem tu četla, pokud byl nějaký dodavatel objednáván rok a více dopředu, s tím, že měnil/navyšoval ceny na další rok, i když byly domluvené jiné. Pak bych určitě do smlouvy šla. Rozhodně bych si smluvně pojistila místo, po zkušenosti kamarádů, které někdo 3. měsíce před svatbou přeplatil a restaurace najednou neměla místo. Osobní zkušenost nemám, svatbu jsme dělali doma a vybírali dodavatele z okruhu známých a kamarádů, tak aby na svatbě nebyl nikdo pro nás cizí. A s těmi jsme smlouvy nedělali.