Posvatební kolotoč: Co všechno si ohlídat a zařídit po svatbě?

26. zář 2022

Zatímco si balíte na líbánky, v hlavě vám doznívají ty nejmilejší okamžiky z vašeho svatebního dne. Někde mezi tím si vzpomenete, že se snubním prstenem přichází také řada úředních povinností. Co všechno bude potřeba zařídit po svatbě a kolik na to máte času?

Zdroj: Unsplash

1. Nové doklady

·         Občanský průkaz ­ – ačkoliv občanka s ustřihnutým růžkem je stále platným dokladem, do 15 dnů od oddání oba dva musíte podat žádost o novou. Je to totiž jediný doklad, kde se kromě příjmení uvádí i váš stav. Oddací list s sebou na úřad nosit nemusíte, postačí vám starý OP.

·         Řidičský průkaz ­– pozor, o nový řidičák jste povinni zažádat do 5 pracovních dnů od data svatby. K přepážce si vezměte starý řidičák, doklad totožnosti, potvrzení o změně údajů a 200 Kč jako správní poplatek. Za nenahlášení změny vás žádné sankce nečekají, nicméně je lepší oběhat úřady najednou a mít klid.

·         Technický průkaz ­– jestliže je na vás psané nějaké vozidlo, do 5 dnů byste se měli stavit také na registru vozidel. Doporučujeme objednat se online, ať se vyhnete frontám. S sebou si kromě velkého a malého techničáku přineste také vyplněný formulář Žádost o zápis změn údajů a doklad totožnosti. Za každou změnu zaplatíte 50 Kč.

·         Cestovní pas – platnost CP končí až 3 měsíce po svatbě. Vydání nového CP standardně trvá 30 dnů a stojí 600 Kč.

2. Nahlášení změny příjmení

Ženy, které po svatbě získávají nové příjmení, čeká ještě nahlašovací kolečko. U některých institucí můžete nahlásit změnu příjmení pouze telefonicky, některé vyžadují osobní návštěvu. Nejprve vše tedy obvolejte a zjistěte, co je třeba. Změnu ohlaste nejlépe do 30 dnů od jejího vzniku.

O změně příjmení informujte:

·         zaměstnavatele,

·         svou banku (tam zajděte až s novým OP),

·         pojišťovnu (a to jak zdravotní, tak i tu, kde máte zřízeno například pojištění nemovitosti či domácnosti),

·         telefonního operátora,

·         lékaře,

·         školu/školku svých dětí,

·         poskytovatele energií,

·         katastrální úřad.

Změny naopak nemusíte hlásit na ČSSZ a finančním úřadě, zjistí si je sami.

3. Podnikáte? Zajděte si na živnostenský úřad

V případě, že podnikáte, dejte o změně vědět také živnostenskému úřadu, a to ideálně do 15 dnů. Nezapomeňte si s sebou vzít oddací list a počítejte se správním poplatkem 100 Kč.