V poslednom čase sme v bazári zaznamenali viacero ponúk od podvodných kupcov. Ide o tzv. nigérijské podvody, ktoré sú v prostredí internetu známe už niekoľko rokov. Zväčša podvody prebiehajú tak, že vám podvodníci napíšu správu alebo mail, v ktorom vám ponúknu niečo, čo znie tak dobre, že to nemôže byť pravda :)
V čom nigérijské podvody spočívajú?
Nigérijské podvody majú rôzne podoby, u nás sa prejavujú tak, že do bazáru pod inzerát napíše správu neregistrovaný, anglicky hovoriaci záujemca, ktorý chce odkúpiť tovar za vyššiu sumu, ako je uvedené v inzeráte. Podmienky predaja určuje tak, že peniaze odošle na účet až vtedy, keď mu predajca tovar odošle a pošle číslo balíka. Následne sa už neozve a peniaze samozrejme nepošle.
Druhý spôsob podvodu spočíva v tom, že záujemca vám pošle akési falošné potvrdenie o tom, že peniaze vložil na váš účet, ale banka tieto peniaze blokuje a pošle ich až vtedy, keď im zašlete naskenovaný podací lístok. Potom napíše, že v banke došlo k chybe a stiahla dvojnásobnú sumu, a vy musíte uhradiť polovicu sumy na účet podvodníka, aby banka peniaze uvoľnila a poslala celú sumu späť.
Aj napriek tomu, že ich predajné postupy znejú úplne absurdne, veľa ľudí sa nechalo oklamať a prišli o tovar aj peniaze. U nás sa tieto podvody vyskytujú hlavne pri inzerátoch so svadobnými šatami, no nie je vylúčené, že podvodníci prejavia záujem aj o tovar z iných sekcií bazáru.
Ako sa nenechať podviesť?
S podvodnými kupcami polície niektorých štátov už roky bojujú, no doteraz sa ich nepodarilo úplne zastaviť. Ani naše sily nestačia k tomu, aby sme podvodníkom zabránili vstúpiť na našu stránku a reagovať na vaše inzeráty.
Odporúčame vám, aby ste na anglické správy pod inzerátmi nereagovali. Zväčša sú ponuky podvodníkov veľmi lákavé, no zároveň úplne klamlivé. Vyhýbajte sa aj odpovediam na správy, ktoré sú písané lámavou češtinou (pravdepodobne preložené z angličtiny cez Google Translator). Všetky obchody realizujte iba na území Českej republiky, kde sa v prípade problémov môžete obrátiť na nás alebo na českú políciu.
Pomôcť by vám mohla aj táto rozsiahla diskusia, kde používatelia, ktorí s podvodníkmi majú skúsenosti, píšu mailové adresy, z ktorých sa im podvodníci ozvali. Ak aj vy máte podobnú skúsenosť, podeľte sa s nami o ňu a varujte nás.
https://www.beremese.cz/forum/mojasvadba-sk/pozor-na-nigerijsky-podvod/
Buďte v obchodovaní v bazári dôslední a nenechajte sa zlákať falošnými kupcami. Veľmi by nás mrzelo, keby takýmto spôsobom prídete o svoje svadobné šaty a možno aj peniaze. Šírte túto správu ďalej a spolu sa postaráme o to, aby podvodníci u nás nemali šancu :)
Jak píše sofiream - nikdy nevíte. Já třeba se pohybuji v IT a na phishing jsme školeni horem spodem. Za další - mám plno přítel v zahraničí a anglicky se domluvím v pohodě, navíc v práci používám angličtinu denně, takže pro mě to není nic výhružného, když se mě někdo zeptá anglicky. A i když jsem si některé věci ověřovala, tak mi to, že je to podvod, došlo, jakmile jsem odeslala šaty a od nich dostala mail, že peníze nemohly být zaplaceny. Od té doby mi chodí jen samé takřka výhružné maily, abych zaplatila.
První co jsem kontaktovala poštu, že chci balíček vrátit - balíček zaslaný do Kanady vrátit nelze, některé země to prostě nedovolují, až když si dotyčný balíček nevyzvedne, tak se mi po dané lhůtě vrátí.
Poté jsem informovala portál beremese.cz, kde mi odpovědí bylo, že se bohužel tyto podvody vyskytují a že na něj upozorňují právě těmito články.
Také jsem volala do ScotiaBank - jak už jsem psala, s AJ nemám problém, tkaže po pár minutách (asi pěkně drahého) hovoru jsme se pochopili a celou událost jim také předám písemně, protože podvody se dějí pod jejich hlavičkou.
A jako poslední běžím na policii a doufám, že budou mít páku zastavit balíček.
Upřímně je mi z toho od včerejška, kdy jsem to zjistila, pěkně zle, ani nejím a nadávala jsem si.. ale pak jsem četla tento článek a aspon se mi trochu ulevilo, že v tom nejsem sama.
Doufám, že nás nebude o moc víc. Navrhovala jsem, aby odkaz na tento článek se rozesílal rovnou v uvítacím mailu po registraci, to si myslím, že by nás byl rázem mnohem méne.
Holky, Česku zdar a poučení pro příště, jak píše thealacven - posílat jen v rámci ČR.
Jana, 4nets team
simondoris55@gmail.con - Doris... všem co jste tu napsali moc děkuji, jelikož jste mě asi zachránili. Bohužel jsem také velmi naivní asi aji blbá. Jsem zvědavá co mi paní pošle, jelikož si s ní teď pár dní píši a už by mi měla zaslat peníze. Moc děkuji teď už vím, že já rozhodně svoje šaty nepošlu. Pěkný den a hlavu vzhůru!!
Banka nemůže mít podobný e-mail: citibankinternational2019@gmail.com
E-mail zlodějů : pauljana009@gmail.com
Telefon: +44 7403 936054
Tušení se potvrdilo díky této diskuzi.
Buďte opatrní, vše se dá jednoduše vyhledat v google po zadání e-mailové adresy.